Česti lažljivci pokazuju manju aktivnost u ključnim dijelovima mozga

102416_ls_lying_main

Kada se male laži počnu pretvarati u lažljive eskapade prijevare i obmane, mozak otupi na neiskrenost. Kako ljudi počnu govoriti više i veće laži, određeni dijelovi mozga slabije reagiraju na iste, točnije rečeno, prilagođavaju se.

Ovo otkriće implicira na koji način se razvija sklonost laganju u ljudi“, kaže psihologinja Victoria Talwar sa sveučilišta u Montrealu.

Tijekom eksperimenta, istraživači sa sveučilišta u Londonu prikazali su sudionicima, njih 80, veliku sliku posude sa kovanicama. Rečeno im je da trebaju procjeniti koliko novca se nalazi u posudi i reći to partneru kojeg ne poznaju, koji je vidio umanjenu verziju te iste slike.

Svaki sudionik imao je ulogu svojevrsnog „financijskog savjetnika koji ima zadaću savjetovati klijenta koji je slabije informiran, o tome u što da uloži svoj novac“. Istraživači su sudionicima dali određene poticaje da lažu. U nekim slučajevima, na primjer, namjerno pretjerivanje u količini sadržaja novca sa slike nagrađivano je većim udjelom dobivenog novca.

Kako se eksperiment odvijao, ljudska priroda je dolazila do izražaja. Ljudi su najviše lagali kada bi laž koristila njima i njihovim partnerima. Ali svi su ipak stavljali na prvo mjesto svoju dobrobit, čak i kada bi to štetilo njihovim partnerima.

Dvadesetpet sudionika podvrgnuto je skeniranju mozga magnetskom rezonancom tijelom laganja. Kod ljudi za koje se znalo da često lažu, moždana aktivnost u određenim dijelovima mozga, ponajviše u amigdali, je bila slaba. Amigdala se nalazi duboko u mozgu, a čvrsto je vezana uz ljudske emocije. Ta umanjena aktivnost amigdale mogla je predvidjeti hoće li osoba lagati tijekom sljedećeg pokusa, što ukazuje na to da smanjena moždana aktivnost zapravo utječe na odluku o laganju.

Puno je razloga zašto je to tako, vjerujemo da postoji osnovni biološki princip kako naš mozak funkcionira, koji pridonosi ovom fenomenu“, tvrdi Tali Sharot sa sveučilišta u Londonu.

To se zove emocionalna prilagodba, isti fenomen koji objašnjava zašto nam jak miris parfema s vremenom postaje sve manje primjetljiv. Isto je i kod laganja, kada prvi put varate, najvjerojatnije ćete se loše osjećati, ali već idući put ima sve manje negativnih emocija koje bi vas kočile u tome, jer ste se emocionalno prilagodili.

Izvor: Sciencenews