Kako je jedan majmun dokazao da je moderna umjetnost sranje

Nekada, ne baš tako davno, umjetnost je bila nositeljica kulture, ljepote, a često je čak i davala svrhu postojanju svojom gracioznošću, veličanstvenošću i svojim utjecajem na promatrača. No to su neka prošla vremena. Danas se pod umjetnost prodaje sve i svašta, unatoč tome što je gotovo svakome jasno da se radi najčešće o ispodprosječnom djelu spodoba bez imalo umijeća i sposobnosti.

I doista, kritičari umjetnosti su ti koji određenom „nedjelu“ podižu rejting i cijenu nizajući hvalospjeve, unatoč tome što gotovo nikome osim njih nije jasno što je pjesnik htio reći.

Godine 1964., švedski novinar po imenu Ake Axelsson odlučio je testirati lakovjernost i pretencioznost modernih kritičara umjetnosti, a ujedno i čitav koncept ideje o tome da su umjetnost i ljepota subjektivni pojmovi.

Axelsson je tako naručio izradu četiri slike od umjetnika pod pseudonimom Pierre Brassau. Pierre je bio „iskonski“ umjetnik, čija tehnika slikanja se bazirala na mrljanju boja po platnu bez ikakvog obrasca i pravila, jednostavno kako mu se prohtjelo. A nije mu bilo strano ni da tu i tamo pojede koju tubu boje.

Pierre Brassau je, osim sveg navedenog imao još jednu karakteristiku, naime – Pierre je bio čimpanza iz obližnjeg zoološkog vrta.

Pierre Brassau – 1964. godine

Axelsson je nagovorio timaritelja u zoološkom vrtu da čimpanzi da kist i boje, što je posljedično imalo za rezultat četiri apstraktne slike, ili jednostavno rečeno, razmrljotine na platnu.

Axelsson je svojim testom htio vidjeti mogu li ovi takozvani kritičari doista prepoznati razliku između moderne umjetnosti i razmrljotina koje je učinila čimpanza.

Donio je te četiri slike u umjetničku galeriju i prezentirao ih kao djela avangardnog francuskog umjetnika do tada nepoznatog u umjetničkim krugovima.

Kritičari su se okupili oko slika i potiho komentirali prezentirano. Većina ih je bila impresionirana ovim djelima, a jedan od kritičara, Rolf Anderberg, komentirao je kako Brassauova djela „odišu odlučnošću“.

Jedna od četiri slike koje je naslikao “Pierre Brassau”

Prema njegovim riječima „Pierre Brassau slika snažnim potezima, no ujedno s jasnom odlučnošću. Njegovi potezi kistom definirani su furioznim perfekcionizmom. Pierre je umjetnik koji slika delikatnošću baletnog plesača“.

Samo jedan od kritičara usudio se priznati da „slike izgledaju kao da ih je majmun slikao“. Ostatak družine bio je oduševljen viđenim i potvrdio je da one pripadaju u galeriju s ostalim djelima.

Axelsson je bio zadovoljan, uspio je dokazati svoje sumnje. Ubrzo je otkrio da je „briljantni“ Pierre Brassau zapravo obična čimpanza koja dane krati jedenjem banana i penjanjem po drveću. Axelsson je dokazao da kritičari moderne umjetnosti ne znaju razlikovati umjetničko djelo od običnih majmunarija. No kako bi ni znali koja je razlika, kad i slike renomiranih modernih umjetnika ne izgledaju ništa bolje niti smislenije od onoga što je učinio majmun Pierre?

Ovu sliku naslikao je čovjek – po čemu se razlikuje od črčkarija čimpanze Pierrea?

I onda neki prethodnu sliku stavljaju u koš s primjerice ovakvim remek-djelom ispod, nazivajući to sve “umjetnošću”.

Giovanni Strazza – kamena skulptura Djevice s velom