Današnji svijet u tehnološkom pogledu sve se brže razvija, premda mnoge tehničke novotarije zapravo mnogi od nas niti ne primijete iz objektivnih razloga. S obzirom na tako brzi razvoj, često mnoge stvari zapravo olako shvaćamo i čine nam se posve logičnima i jednostavnima. Primjer nečeg takvog danas je kotač.

Kotač danas možete vidjeti svugdje, u svim formama i izvedbama. On također ima i simboličko značenje, a nerijetko je korišten kao metafora za vječni ciklus života.

U usporedbi s današnjim modernih uređajima, jedan kotač će nekome izgledati primitivno i banalno. Ipak, on je jedna od najkorisnijih stvari današnjice čije se porijeklo i pravi autor izuma još uvijek ne znaju.

Najstariji poznati kotač na svijetu otkriven je u Mezopotamiji i datira iz perioda oko 3500. g.p.n.e., iz doba poznatijeg kao Brončano doba. U tom razdoblju, ljudi su već uzgajali žitarice, vodili pripitomljenu stoku na pašu te su imali već određenu društvenu hijerarhiju.

Izvor: Pinterest

Ipak, u okolici Lljubljane, 2002. godine, arheolozi su otkrili nešto „mlađi“ kotač, no poseban po nečem sasvim drugom.

Ljubljanski drveni kotač izrađen je od dvije jasenove ploče spojene hrastovim klinovima te je promjera 70 cm i debljine 5 cm. Njegova posebnost je što u sredini ima pravokutni otvor u koji se stavljala osovina duga 124 cm. Osovina je također pronađena na istoj lokaciji, a ona je bila načinjena od hrastovine.

Kotač je 2008. godine prenesen u konzervatorsku radionicu u Mainzu, gdje je posebnom melaminskom metodom utvrđena njegova starost od 5150 godina.

Unatoč pojedinim oštećenjima uslijed istraživanja arheologa, kotač je dobro očuvan zahvaljujući tome što je ležao na mokrom dnu Ljubljanskog barja, gdje su 1875. otkrivene također i sojenice, koje su danas dijelom UNESCO-ve  Svjetske baštine. U tom kraju arheolozi su pronašli oko 1000 sojenica koje su se nalazile u koritu rijeke Ig.

Vjeruje se kako je kotač bio dijelom kola na dva kotača koja su u to doba već vukla goveda.

Slična kola na dva drvena kotača pronađena su i u Švicarskoj te u jugozapadnoj Njemačkoj. Ipak, ljubljanski drveni kotač i dalje je zasad najstariji i najveći takav primjerak u Europi, a u pogledu osovine i na svijetu.