Razlog za: Veganska prehrana

Posljednjih godina razne rasprave, nametanja, verbalni sukobi i svojevrsno „sektaštvo“ zaživjelo je čak i po pitanju prehrane. U prvom redu tu su različita mišljenja i iskustva biljojeda, popularno zvanih „vegani“, te svejeda, posebno onih koji izrazito preferiraju mesne proizvode.

No, ovim „sukobom“ pozabavit ćemo se nekom drugom prilikom.

Ono što je ideja ovog članka, jest objektivni prikaz pozitivnih osobina biljne prehrane te vrlo jednostavnih i stvarnih dokaza da ona u životu pojedinca može biti od velike koristi, bez da se od nje radi idealistička religija.

U medijima se moglo vidjeti dosta primjera kako je biljna prehrana imala određene negativne posljedice u pojedinim slučajevima, što se uobičajeno koristilo za negativno generaliziranje, umjesto za objektivan pristup i savjetovanje. Nažalost, prehrana je u modernom društvu zauzela upravo spomenuto mjesto „religije“, zbog čega se neprekidno vode kojekakvi besmisleni sukobi.

Neinformiranost

Neinformiranost i prije svega dezinformiranost su najčešći i najveći uzroci sukoba, ali i loših rezultata eksperimentiranja s drugačijim prehranama. Što se tiče biljojeda, najčešće se spominju manjak željeza, proteina i vitamina B12.

Željezo se može naći u raznom bilju, voću i povrću, ali je problematično to što ga ljudsko tijelo teže apsorbira iz takvih namirnica, zbog čega mnogi savjetuju nešto veću konzumaciju hrane s vitaminom C, koji pomaže u apsorbiranju tog željeza. Dakle, jednog od najčešće spominjanog problema zapravo nema, ali samo ako se usvoji to jedno jednostavno pravilo.

Ironično, zbog silne medijske propagande o „manjku željeza“, mnogi nisu niti svjesni da prevelika količina željeza također može stvoriti ozbiljne probleme.

https://atasteofbrazil.files.wordpress.com/2013/07/beans.jpg

Proteini su pak priča za sebe, pa se pri spomenu biljne prehrane svi automatski dižu na noge jer jedino je meso poznat izvor proteina. Naravno da je to netočno. Proteina ima u raznovrsnoj hrani, a biljojedi ih pronalaze u grahoricama, chia sjemenkama, kvinoji, ali i u proteinskim prahovima izrađenima od konoplje, graška ili drugih namirnica. Ovi prahovi identični su onim poznatim whey proteinima od sirutke koje koriste bodybuilderi.

Što se tiče samih proteina, tu postoje također bezbrojne rasprave o tome koliko ih je potrebno unositi dnevno te kakve učinke, pozitivne ili negativne, mogu imati. Dakako, to je opet individualna stvar na koju utječe bezbroj faktora.

https://www.endocrineweb.com/sites/default/files/imagecache/gallery-large/wysiwyg_imageupload/14572/2016/03/16/vitamin-b-12-23204447_M.jpg

Famozni vitamin B12 navodno je također problem kod biljne prehrane. Međutim, točnije rečeno, on je problem „neinformiranosti“, a ne prehrane. Ovaj vitamin ne nalazi se u životinjama sam po sebi, već ga one unose u organizam jedući – bilje. Naravno, životinje ne peru svoje bilje kao ljudi, pa samim time unose u tijelo produkte mikroorganizama koje mi uklanjamo s voća ili povrća. Dakako, ljudsko tijelo nije identično kravi ili drugim životinjama, pa tako nije niti otporno na sve parazite koje nalazimo u vrtu.

Ipak, fama oko vitamina B12 je također posve neutemeljena, jer onaj tko je informiran zna da se ovaj vitamin može uzimati kao suplement, bilo u tabletama ili prahu, poput chlorelle ili spiruline.

Vrhunski sportaši, a biljojedi?

U sukobima oko biljne prehrane većina zaboravlja na činjenicu da su mnogi vrhunski sportaši i atletičari zapravo biljojedi, a samim time i dokaz da biljna hrana nikako nije prepreka u životu, već pozitivan korak za pojedinca.

Navest ćemo nekoliko primjera za koje vrlo vjerojatno niste niti čuli, ali će vam dati do znanja koliko zapravo neinformiranost doprinosi predrasudama.

Ultramaratonac Rich Roll

Prvi od ovih sportaša je atletičar, odnosno ultramaratonac Rich Roll. Do svoje 39. godine, Roll je živio tipičnim životom Amerikanca: jeo je što je stigao, ali je pored svega bio ovisan o alkoholu te lakim drogama. Nakon što se jedne večeri u svom domu jedva uspeo preko 6 stepenica, odlučio je sve promijeniti.

Kroz pola godine, Roll je prešao s vegetarijanske na biljnu prehranu, da bi u konačnici počeo trčati i voziti bicikl. S druge strane, kao školarac i student bavio se plivanjem, pa čak i pohodio natjecanja.

Da skratimo priču, Rich Roll je bio prvi sportaš koji se samostalno prijavio na utrku za koju se natjecateljima zapravo šalju pozivnice za sudjelovanje. Radi se o mnogima nepoznatom triatlonu pod imenom UltraMan. Ovo natjecanje identično je poznatijem IronMan-u, ali su distance duplo duže te se utrka odvija kroz tri dana.

Rollova prijava je prihvaćena te je 2008. završio među prvih 10 od 35 natjecatelja, kao jedini biljojed među njima. Ujedno je u plivačkoj dionici bio drugi. Godinu kasnije također je sudjelovao na utrci te uz nesreću na biciklu, završio na čak 6. mjestu.

Bodybuilder Patrik Baboumian

Državljanin Njemačke, iranskog porijekla, Patrik Baboumian je počeo s biljnom prehranom 2011., nakon dugo godina vegetarijanstva. Međutim, pored navodno „manjkave“ prehrane, Baboumian je oborio i postavio niz rekorda u dizanju utega.

Godine 2013. postavio je svjetski rekord noseći 550 kilograma tereta punih 10 metara, dok je godinu dana ranije postavio također svjetski rekord podigavši 150,2 kg tešku pivsku bačvu iznad glave.

Iste godine, Baboumian je oborio još jedan svjetski rekord – onaj u držanju tereta ispruženim rukama. Uteg od 20 kg držao je 86 sekundi.

Zaključak

Prehrana je izbor pojedinca, ovisna o njegovim potrebama, životnim navikama i mnogim drugim čimbenicima. Činjenica je da sve prehrane imaju svoje pozitivne i negativne strane, no utjecaj tih strana ovisi prije svega o informiranosti pojedinca, a ne o samoj prehrani koju se na iskrivljeni način učestalo demonizira.

Pored toga, od prehrane ne vrijedi praviti ideale, niti ju pretvarati u nekakvu sektašku ideologiju zasnovanu na navodnoj brizi o životinjama. Prehrana, kakva god bila, traži samo jedno – prirodnu ravnotežu. Sve suprotno vodi ka bolestima.

U jednom od idućih komentara, pozabavit ćemo se i suprotnom stranom, kao i generalnom raspravom o prehrani.