Dok javnosti popuju o „klimatskim promjenama“, EU će povećati troškove privatnih letova najviših dužnosnika

Komisija kaže da je pandemija uvelike odgovorna za povećanje dopuštene potrošnje na „zračne taksije“.

Institucije EU uskoro će moći trošiti još više milijuna eura poreznih obveznika na letove privatnim zrakoplovima za svoje najviše dužnosnike.

Čak i dok se blok obvezuje smanjiti emisije radi ispunjenja svojih klimatskih ciljeva, Bruxelles je povećao iznos koji predviđa potrošnju na letove „zračnim taksijem“ za službenike na 13,5 milijuna eura, prema dokumentu u bazi podataka EU o natječajima, piše Politico.

Novi četverogodišnji ugovor, koji će obuhvatiti letove za Europsku komisiju, Parlament, Vijeće i Službu vanjskog djelovanja, zamjenjuje postojeći petogodišnji aranžman koji je odredio 10,71 milijun eura kao najveću vrijednost koja bi se mogla potrošiti na privatne zrakoplove između 2016. i 2021. godine.

Glasnogovornik Komisije rekao je da novi ugovor, koji obuhvaća oko 1.606 sati leta, od čega bi se gotovo polovica koristila za putovanja srednjeg dometa između 6.500 i 10.000 kilometara, odražava „potencijalno povećanje potražnje, uglavnom zbog pandemije“.

„Bilo je dostupno manje komercijalnih letova i stoga je ovo povećanje maksimalne gornje granice osmišljeno kako bi se osigurala dostupnost ovog rješenja ako se takvi problemi nastave s vremenom“, rekao je glasnogovornik. „Vrijednost ugovora odgovara procjeni potreba i ne mora značiti da će se potrošiti cijeli iznos.“

Novi ugovor dolazi nakon srpanjskog objavljivanja klimatskog paketa Komisije za Fit 55, kojim je cilj postaviti blok na smanjenje emisije stakleničkih plinova za 55 posto do 2030. godine – na putu postizanja takozvane klimatske neutralnosti do 2050. godine.

Transportni sektor morat će snositi veliki dio tereta, pri čemu će EU gledati smanjenje emisija za 90 posto u odnosu na razine iz 1990. do 2050. godine.

Do sada je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen izvela šest letova privatnim avionom 2020. i osam 2021. Njezin prethodnik, Jean-Claude Juncker, u 2019. je navodno poslovno imao 14 takvih letova i suočio se s kritikama zbog prijevoza zračnim taksijem na destinacije na kratke udaljenosti, poput Strasbourga.

Komisija je rekla da su unajmljena putovanja samo u „iznimnim okolnostima“, na primjer iz sigurnosnih razloga ili ako komercijalni let nije dostupan ili se ne uklapa u obveze iz dnevnika. O tome kako se neki let klasificira odlučuje – Komisija.

Dužnosnici mogu koristiti zračni taksi samo u pratnji člana Povjerenstva, rekao je glasnogovornik. Broj dužnosnika u pratnji povjerenika varira ovisno o potrebama misije i stoga se ne može točno predvidjeti – „ali oni su ograničeni“, dodao je glasnogovornik.

Komisija je „predana smanjenju utjecaja na okoliš“ u skladu s Europskim zelenim dogovorom i „namjerava dodatno smanjiti putovanja povezana s njezinim operacijama kada se mogu zamijeniti videokonferencijama“ kao dio svog plana za postizanje klimatske neutralnosti do 2030. godine, prema glasnogovorniku.

Predsjednik Vijeća Charles Michel do sada je 2021. godine izveo 15 privatnih letova zračnim taksijem (od kojih su tri osigurala belgijska zračne snage), navodi ta institucija. To se uspoređuje sa 17 u 2020. i 27 letova koje je predsjednik Vijeća izveo u 2019. – iako Vijeće nije preciziralo koliko ih je imao Michelov prethodnik, Donald Tusk, koji je bio u toj ulozi do 30. studenog te godine.

Dužnosnik Vijeća rekao je da vlastita pravila te institucije propisuju da samo predsjednik može letjeti unajmljenim zrakoplovima „iznimno“ u službenim poslovima, i samo ako „nije dostupna odgovarajuća komercijalna usluga“, u slučajevima „hitnosti, kako bi se izbjegla nepotrebna kašnjenja, zbog složenih i putovanja na više odredišta ili ako sigurnosni razlozi onemogućuju putovanje redovnim letom.“