Facebook i Booking.com prisiljeni su platiti velike novčane kazne koje im je izrekao mađarski nadzornik konkurentnosti Gazdasági Versenyhivatal (GVH), ali sudski postupak protiv Facebooka također je privukao međunarodni interes zbog jedinstvenog razloga koji stoji iza kazne od 3.4 milijuna eura.

Facebooku je kazna izrečena u studenom prošle godine, dok je Booking.com kažnjen u siječnju ove godine. Predsjednik GVH-a Csaba Balázs Rigó rekao je u intervjuu da su novčane kazne prebačene, ali sudski slučajevi su se nastavili jer se tvrtke nisu složile s presudom, navodi Novekedes.

Oglas:

Rigó je rekao da je u slučaju Facebooka glavni razlog novčane kazne činjenica da Facebook oglašava svoje usluge kao besplatne, što je GVH utvrdio da je netočno i da predstavlja lažno oglašavanje.

U oba slučaja pravi je problem osvijestiti potrošače o važnosti naših odluka“, rekao je Rigó.

Svi znaju da je Facebook ‘besplatan’, pa je naša odluka možda bila pomalo zbunjujuća. Većina ljudi – mimo svoje krivnje – nije svjesna koliko su njihovi podaci vrijedni jer nemaju jasnu sliku da se glavna poduzeća grade na temelju korištenja i prodaje tih podataka ili veličine uključenih iznosa“, rekao je Rigó.

Naš je glavni cilj s obje odluke bio omogućiti ljudima da realiziraju poslovne modele na temelju kojih ove platforme ili aplikacije djeluju.“

Facebook svake godine zarađuje milijarde koristeći privatne podatke svojih korisnika, a također je optužen za zlouporabu privatnih podataka.

U slučaju platforme za putnički smještaj Booking.com, GVH je opravdao kaznu od 7,48 milijuna eura činjenicom da je prikazom velikih crvenih znakova upozorenja o ograničenoj dostupnosti smještaja nad korisnicima vršio „nepotreban i preuveličan psihološki pritisak“.

Najvažniji rezultat ovih novčanih kazni je da je Facebook već dobrovoljno postupio u skladu s našom odlukom i promijenio svoje [oglašavačke] prakse, Booking.com je također u procesu za to“, rekao je Rigó. Dodao je da je GVH prošli tjedan pokrenuo ispitivanje prakse četiri do sada neimenovane internetske usluge, uz sumnju da iskorištavaju povećanu ranjivost kupaca za vrijeme pandemije koronavirusa.

Srećom, to se ne čini raširenim fenomenom – po iskustvu GVH-a, u vrijeme kriza, broj pritužbi obično je manji“, rekao je.