Orijentacija prema inozemnom tržištu – budućnost hrvatskih tvrtki

Objavljeno:

Hrvatska se već dugi niz godina bori s visokom stopom nezaposlenosti, nezadovoljstvom zaposlenika i, kao posljedicom navedenog, odljevom mozgova. Split, nažalost, ne odudara: iako za vrijeme sezone turizam procvjeta, ostatak godine većina Splićana preživljava. No, nije sve tako sivo. Prije dvije i pol godine otvoren je još jedan startup u IT sektoru koji se polako, ali sigurno sve više razvija.

Riječ je o East Coast Productu – američko-hrvatskom startupu nastalom suradnjom dvaju strastvenih programera Chrisa Swenora i Ivana Blaževića, sa sjedištem u Bostonu i podružnicom u Splitu. Chris se, surađujući s jednom hrvatskom IT firmom, zaljubio u Split na prvi pogled, dok Ivana nije privlačio način rada u velikim IT korporacijama u kojima je dotad radio. Zajedno su došli na ideju da probaju stvoriti nešto drugačije. Vodeći se motom Sretan zaposlenik, najbolji je zaposlenik! otvorili su agencijsku tvrtku za izradu web i mobilnih aplikacija. Klijenti ECP-a su tvrtke s američkog tržišta, a ljepota ovog posla leži u tome što nikad nije monoton. Svaki klijent i projekt drugačiji je od prehodnog; od neprofitnih organizacija koje se bave dobrotvornim radom do velikih korporacija čiju aplikaciju koristi više od 1000 hotela. Upravo iz tog razloga svi zaduženi za prodaju, marketing, PR i dizajn nalaze se u Bostonu, a programeri i community manager u Splitu.

ECP se razlikuje od ostalih hrvatskih (ali i američkih) tvrtki po mnogočemu, i upravo zato odlučili smo porazgovarati s njihovim zaposlenicima i steći uvid u njihova iskustva i način poslovanja.

Možete li nam ukratko opisati čime se vaša tvrtka bavi i po čemu ste poznati? Tko su ponajviše vaši klijenti, te koje usluge pružate?

Naša tvrtka bavi se izradom web i mobilnih aplikacija. Posebno smo poznati po stručnosti i iskustvu s tehnologijom JavaScript, ali ono što nas izdvaja od konkurencije je to što zajedno s klijentima prolazimo kroz svaki korak razvojnog procesa proizvoda. Naši klijenti su gotovo uvijek tvrtke s američkog tržišta. Dosad smo radili s mnogo različitih klijenata: od neprofitnih organizacija koje se bave humanitarnim radom do velikih korporacija. Primjerice, jednu od brojnih aplikacija na kojoj smo radili sada koristi više od 1000 hotela u SAD-u.

Vi se ponajprije predstavljate kao razvojna agencija. Na koji način funkcionira koncept razvoja proizvoda nakon što vas određena tvrtka angažira?

Pod pretpostavkom da nas je određena tvrtka angažirala na samom početku razvoja nekog proizvoda, prvi korak je zajednički rad s klijentima na što jasnijem definiranju proizvoda. Umjesto pitanja: ‘’Što želite?’’ klijente uvijek pitamo: ‘’Zašto to želite?’’ kako bismo što bolje razumjeli viziju klijenta. Ukoliko ideja ili neki njeni aspekti nisu u potpunosti definirani, često nastaju problemi pri drugim razvojnim koracima.
Zahvaljujući iskustvu, odmah prepoznajemo što je nepotrebno, a što prijeko potrebno da aplikacija bude točno onakva kakvom ju je klijent zamislio. Nakon razrade i definiranja ideje slijedi dizajn koji je prepušten našim kreativnim dizajnerima uz, naravno, blisku suradnju s klijentom.
Rezultat tog procesa je detaljan opis i raspisana aplikacija po zadatcima (taskovima), odnosno uputstva našim programerima što sve aplikacija treba imati i kako treba izgledati. Oni su ti koji na  kraju klijentovoj ideji i dizajnu udišu život i realiziraju zamišljeno.

Koliko znamo, sjedište vaše tvrtke zapravo je u SAD-u, dok je u Hrvatskoj njena podružnica. Kako je raditi „na daljinu“? Taj način rada je relativno nov u Hrvatskoj. Jeste li vi zaduženi za određeni dio tržišta kao zaseban ogranak ili za određeni dio posla nevezano za lokaciju klijenata?

U IT struci remote način rada je poprilično uobičajen. Iako nas dijeli vremenska razlika od 6 sati, nemamo većih poteškoća s tim jer svi zaposlenici imaju fleksibilno radno vrijeme te si sami kroje dnevni raspored.
Sjedište tvrtke je u SAD-u jer je moj partner i suosnivač tvrtke Chris Swenor iz Bostona i zato što su klijenti većinom s američkog tržišta. Stoga je bilo logično da u Bostonu budu odjeli za prodaju, marketing, služba za korisnike te dizajneri. S druge strane, od samog početka postojanja tvrtke pa sve do danas, programerski dio tima nalazi se u Splitu.

Je li bilo teško uskladiti hrvatski način rada s američkim načinom vaših partnera?

Ne bih rekao da je bilo nekih većih izazova po tom pitanju. Ja osobno sam uvijek bio bliže “američkom” načinu rada i razmišljanja. Istina je da postoje neke razlike u mentalitetu i kulturi, ali to može biti itekako pozitivno ako na razlike gledate kao priliku za međusobnim nadopunjavanjem i unaprjeđivanjem, a ne kao prepreke.

Kako opisujete gospodarsku situaciju u hrvatskoj glede IT tržišta? Vaša pogodnost je to što ne morate ovisiti o hrvatskom tržištu, kakva su iskustva poslovanja s tvrtkama diljem svijeta?

Teško mi je bilo što tvrditi o hrvatskom IT tržištu jer na njemu uopće nismo prisutni. Sve što znam – znam iz priča i iskustava drugih, koja zapravo i nisu najpozitivnija. Srećom, imamo mogućnost rada s američkim tržištem te su naša iskustva vrlo pozitivna. Poslovanje je vrlo uredno i bez većih problema.

Dio vaših usluga odnosi se i na vođenje projekata drugih tvrtki, posebno start-upova, kojima je potrebna podrška u managementu i vođenju projekata. Koji su po vama glavni problemi sa kojima se susreću mlade tvrtke?

Svaka mala tvrtka ima različit set problema, ali se definitivno može uočiti obrazac koji se ponavlja, odnosno par glavnih problema s kojima se gotovo svi suočavaju. Veliki broj malih tvrtki ima problema s organizacijom. Najčešći razlog tome je neiskustvo menadžmenta. Drugim riječima, ljudi koji tek ulaze u poslovni svijet nemaju izbora nego se osloniti na improvizaciju i intuiciju. I mi smo se suočavali s istim problemima na početku, dok nas iskustvo nije naučilo da svaki segment poslovanja jednostavno mora imati točno određen i definiran proces.
Što se tiče tehničke strane, najčešći problem bio bi nedostatak fokusa na završavanju procesa. Stoga nije rijedak slučaj da se susretnete s proizvodima (aplikacijama) koji imaju mnogo funkcionalnosti (featurea), a nijedan nije u potpunosti dovršen.

Za razliku od mnogih drugih poslova,  vaš posao je iznimno dinamičan, radite određeno vrijeme na jednom projektu, te zatim prelazite na novi projekt, i tako stalno iznova. Koje su prednosti, a koji nedostaci takvog načina rada?

To je istina – kad god je u pitanju agencijski tip poslovanja i rad na projektima, posao je izrazito dinamičan. To definitivno nije za svakoga. Ljudi kojima više odgovara predvidljivost radnog dana će se jako teško uklopiti u takvo okruženje.
No brzina rada i konstantna promjena pruža puno prilika za brzo učenje i usvajanje novih vještina. Osobno sam uvijek bio tip osobe koji dinamičnost i rad na novim stvarima vidi kao konstantnu priliku za savladavanjem novih tehnologija, a to je izrazito važno u IT sektoru. Osobe koje u tom aspektu nalikuju meni definitivno će se odlično snaći u ovakvoj radnoj sredini. Isto tako, pozitivne strane nadmašit će negativne, primjerice povremenu užurbanost i rokove. Ti problemi ionako postaju sve lakši i lakši s iskustvom.

Klijenti vole biti u toku sa stanjem razvoja njihovog projekta. Od kolikog je značaja stalna komunikacija s klijentima i razvojnim partnerima?

Komunikacija s klijentom je iznimno važna. Ako usporedimo projekt s uspješnom komunikacijom s klijentima tokom cijelog procesa nastajanja proizvoda s projektom čija je komunikacija bila nedovoljno česta ili iz nekog razloga otežana, u 100 % slučajeva klijenti s prvog projekta će biti znatno zadovoljniji rezultatom. Usudio bih se reći da je komunikacija s klijentom jednako bitna koliko i sama izrada projekta.

Posljednje pitanje, kojim bismo mogli zaokružiti ovu prezentaciju, zašto angažirati baš vas na svojim projektima?

Mislim da je najveća razlika između nas i konkurencije što mi imamo konstantnu želju za učenjem i pronalaženjem novih i efikasnijih načina rada. Sam naš početak nije bio potaknut profitom koliko činjenicom da možemo stvoriti nešto drugačije, bolje. Uvijek testiramo vlastite granice i već postavljene procese. To je oduvijek naša najveća motivacija, a samim time i garancija za dobar proizvod i uslugu.
Upravo zbog toga ćemo vrlo vjerojatno u skoroj budućnosti stvoriti naš vlastiti proizvod (brand) čija će svrha ponajviše biti usavršavanje našeg poslovanja.

https://eastcoastproduct.com/

https://www.facebook.com/eastcoastproduct/

Sponzorirani članak

Povezani članci

Posljednje objavljeno