Ujedinjeni narodi (UN) u nedjelju su najavili da će bum električnih automobila rezultirati nizom razornih ekoloških nuspojava za planet.

Premda prelazak na električne automobile odražava kontinuirane napore za smanjenje svjetske ovisnosti o fosilnim gorivima, UN upozorava da su sirovine korištene za proizvodnju električnih baterija visoko koncentrirane u malom broju zemalja, a njihovo vađenje i pročišćavanje predstavlja ozbiljnu prijetnju okolišu.

UN-ovo trgovačko tijelo, UNCTAD, objavilo je novo izvješće kojim se razotkrivaju neke nenamjerne negativne posljedice pomaka, koje uključuju ekološku degradaciju kao i kršenja ljudskih prava.

Oglas:

       

Izvješće napominje da metali poput kobalta, litija, mangana, bakra i minerala poput grafita „igraju značajnu ulogu u energetskim tehnologijama poput punjivih baterija koje se koriste u raznim primjenama, od elektronike do električnih vozila, kao i u obnovljivim izvorima energije, kao što su nuklearna, energija vjetra i solarna energija.

Neke od ovih sirovina su prilično rijetke i sadrže ih malo zamjenskih materijala ili ih uopće nemaju, a dolaze iz određenih područja svijeta. Na primjer, više od polovice svjetske opskrbe litijem, kao ključne sastavnice litij-ionskih baterija, dolazi ispod bazena soli u andskoj regiji u Čileu, Boliviji i Argentini.

Proizvodnja ovih sirovina „često je povezana s nepoželjnim utjecajima na okoliš, lošim ljudskim pravima i zaštitom radnika“, stoji u izvješću.

Na primjer, u Čileu se „za iskopavanje litija i ispiranje slane vode iz bušotina u regiji Salar de Atamaca koristi gotovo 65% vode u zemlji, što je jedno od najsušnijih pustinjskih područja na svijetu“, napominju iz UN-a, jer je za proizvodnju jedne tone litija potrebno gotovo 2 milijuna litara vode.

To je „pridonijelo degradaciji okoliša, oštećenju krajolika i onečišćenju tla, iscrpljivanju podzemnih voda i zagađivanju“, navode iz UN-a.

U svom izvješću, UNCTAD procjenjuje da će se u narednom desetljeću prodati oko 23 milijuna električnih automobila, a kao rezultat predviđa se da će se tržište punjivih automobilskih baterija povećati za preko 700 posto u samo četiri godine, s trenutne razine od 7 milijardi USD na 58 milijardi dolara do 2024. godine.

Uz litij, druga ključna komponenta akumulatora za električne automobile je kobalt, a dvije trećine svjetske proizvodnje kobalta odvija se u Demokratskoj Republici Kongo (DRC), primjećuje UN.

Američki fond za djecu (UNICEF) izvještava da oko 20 posto kobalta koji se nabavlja iz DR Konga dolazi iz obrtničkih rudnika, „gdje su prijavljena kršenja ljudskih prava, a do 40.000 djece radi u izuzetno opasnim uvjetima u rudnicima s malim dohotkom.

UN se također boji da rudnici kobalta i bakra u DRC-u mogu sadržavati sumporne minerale koji doprinose odvodnji kiselina iz rudnika (AMD), fenomenu koji uzrokuje zagađenje ili onečišćenje površinskih voda, povećavajući toksičnost rijeka i pitke vode.

Utjecaji iskopavanja grafita na okoliš vrlo su slični onima koji su povezani s kopanjem kobalta“, dodaje se u izvješću.

Prošlog prosinca ugledni profesor Poslovne škole u Kopenhagenu rekao je da su pokušaji obuzdavanja „globalnog zagrijavanja“ uvođenjem električnih automobila potpuno beskorisni i da služe tek za pozersko prikazivanje vlastitih vrlina.

Apsurdno je da građani srednje klase u naprednim ekonomijama kažu sebi da će konzumiranjem manje odrezaka ili vožnjom u Toyoti TM-0,18% Prius doći do obuzdavanja porasta temperature“, izjavio je Bjørn Lomborg, direktor Kopenhagenskog centra za konsenzus.

Iako sam vegetarijanac i nemam auto, vjerujem da trebamo biti iskreni u vezi s tim što takvi izbori mogu postići“, izjavio je Lomborg.

Iako su električni automobili „obilježeni kao ekološki prihvatljivi“, činjenica je da „proizvodnja električne energije koja im je potrebna gotovo uvijek uključuje izgaranje fosilnih goriva“, izjavio je.

Štoviše, proizvodnja baterija koje troše energiju za ove automobile uvijek stvara značajne emisije CO2“, napisao je, tako da će električni automobili kada izađu na cestu „počet smanjivati emisije tek nakon što pređu 60.000 kilometara.“

Čak i kada bi se postotak električnih automobila u svijetu povećao na 15 puta veći od njihovog sadašnjeg broja, električni automobili samo bi smanjili globalnu emisiju CO2 za 1 posto, izjavio je, pozivajući se na izvještaj Međunarodne agencije za energiju (IEA).

Sa svoje strane, izvršni direktor IEA-e Fatih Birol rekao je da su 2018. električni automobili umanjili 40 milijuna tona CO2 širom svijeta, dovoljno za snižavanje globalnih temperatura za samo 0,000018 °C do kraja stoljeća.

Ako mislite da klimu možete spasiti električnim automobilima, potpuno ste u krivu“, rekao je Birol.